Duurzame mode: wat is het en wat zijn de uitdagingen voor de toekomst?

Duurzame mode

In de wereld van outdoor, outdoorkleding en outdoorbenodigdheden kom je de term duurzaamheid vaak tegen. Ook wordt er gesproken over duurzaam ondernemen, sociale verantwoordelijkheid en ethiek. Eerder bespraken we al het Fear Wear label. Zij zetten zich in voor betere werkomstandigheden in de fabrieken waar kleding wordt geproduceerd. Veel outdoormerken hebben zich hier ook aangesloten. Gelukkig zien steeds meer bedrijven en consumenten het belang in van duurzame mode. In het Engels noemt men dit mooi sustainable fashion. In dit artikel bekijken we de term duurzame mode, leggen het begrip uit en bekijken de uitdagingen voor de toekomst. Ook geven we enkele voorbeelden van outdoorkleding die vallen onder het begrip duurzame mode.

De 4 begrippen in dit artikel uitgelegd

In de wereld van duurzaamheid kom je meerdere termen tegen. Hieronder lees je een beknopte uitleg van enkele belangrijke termen die je in dit artikel tegenkomt.

Wat is duurzame mode?

Als men spreekt over duurzame mode dan wordt er bedoelt: Kleding die is ontworpen, gemaakt, verpakt, verzonden en gebruikt op een milieuvriendelijke manier. Op het moment valt verreweg de meeste kleding niet onder deze categorie.

Kortom: Duurzame mode is kleding waarbij tijdens het gehele proces van ontwerpen tot kopen geen of weinig effect heeft op het milieu.

Wat is ethische mode?

Ethische mode richt zich meer op het sociale welzijn van de mensen die de kleding maken. Een manier waar de rechten van de werknemers wordt gerespecteerd. In sommige gevallen wijst het ook naar mode waarbij geen dierlijke vezels aan ten pas komen of waar het ethisch diervriendelijk is geproduceerd.

Wat is duurzaamheid?

Duurzaamheid is meer de overkoepelende term. Het kan meerdere betekenissen hebben. Zo kan het gaan over de keuze van een bepaalde stof. De ene stof gaat bijvoorbeeld langer mee en is dus duurzamer dan een andere stof. Het kan ook geen over de drie Engelse P’s (People, Profit & Planet). Dit gaat dan meer over de balans tussen mens, economie en het milieu. We moeten de aarde respecteren en niet alle grondstoffen uitputten. Duurzaamheid kan je ook klein zien, als in dingen die je zelf kan doen, zoals in het scheiden van afval en minder gebruik maken van de auto. In veel gevallen heeft duurzaamheid te maken met de hulpbronnen van de aarde en het niet uitputten ervan.

Wist je dat: Veel bedrijven hebben speciale afdelingen gericht op duurzaamheid. Steeds meer bedrijven vinden het belangrijk om zo duurzaam mogelijk te zijn. Dit zie je terug in producten zoals duurzaam beleggen en duurzame hypotheken.

Een duurzame toekomst tegemoet

De Verenigde Naties heeft het vaak over een duurzame toekomst, waarin wij onze eigen behoeften kunnen vervullen, zonder de toekomstige generaties in gevaar te brengen. Ook dit sluit weer aan op de definitie van duurzaamheid hierboven.

Duurzaamheid outdoor merken ethisch

De meeste kleding is niet duurzaam

Helaas is nog steeds de meeste kleding niet duurzaam. Toch zien we héél langzaam verandering. Loop je bijvoorbeeld een grote kledingwinkel binnen, zie je ook al bordjes met daarop “van meer minstens 30% gerecycled materiaal”. Dit betekent echter niet dat we er al zijn, bij lange na niet. Veel mensen willen snel en goedkoop kleding scoren. Het zijn meer wegwerkartikelen dan duurzame items die voor jarenlang gebruikt worden. De grote ketens zijn nog steeds ingericht op elk seizoen een ander kledingstuk en zogenoemde hersenloze consumptie. Er is erg veel vraag naar goedkope kleding, waarbij de consument de schouders ophaalt hoe het is geproduceerd. Bij veel vraag is er altijd aanbod die er op aansluit.

Doen outdoormerken het goed op het gebied van duurzame mode?

Veel outdoormerken zijn ontstaan vanuit een passie voor het buitenleven. Outdoorkleding wordt vaak intensief gebruikt en is niet of nauwelijks onderhevig aan de laatste mode. De meeste mensen die wij spreken doen al járen met dezelfde regenjas of outdoorshirt. In de websites, maar ook in de fysieke winkels, zie je veel dingen terugkomen waaruit de focus op duurzaamheid, verantwoord ondernemen en sociale verantwoordelijkheid blijft. Deze kleding is vaak niet goedkoop, maar je krijgt er wel een hele hoop kwaliteit voor terug. Toch moeten ook outdoorwinkels zich blijven inzetten voor een duurzame toekomst met duurzame mode. Wij roepen dan ook elk merk op om elk artikel dat zij in de winkel verkopen eens goed onder de loep te nemen. Zo zijn er veel winkels die een gerecycled shirt verkopen, maar daarnaast ook elektronica gemaakt in dubieuze fabrieken in verre landen.

Bijzonder voorbeeld: Buitenmens-collectie

De grote outdoorketen Bever werkt samen met Blue LOOP voor de Buitenmens-collectie. Dit is een collectie gemaakt uit gebruikte outdoorproducten die men heeft ingeleverd bij speciale Bever-inzamelpunten. Deze producten kun je in de winkel kopen. Edwin (lees meer over ons) is erg fan van deze collectie. Al sta je als kledingmerk met een mooie tekst gedrukt aan de binnenkant van het shirt al met 10-0 voor bij Edwin 😉. Bij aankoop van een Blue LOOP product plant Trees for all een boom.

Uitdagingen voor in de toekomst

De gevolgtrekking van dit onderzoek is duidelijk. Zowel aan de vraag- als aanbodkant moet er nog veel veranderen. Er moet meer transparantie komen op het gebied van duurzame mode. Het is voor de winkelier, producent, inkoper en consument enorm belangrijk om te weten waar je kleding vandaan komt en op welke manier het is geproduceerd. Wij vinden het zelf fijn om te zien dat veel outdoormerken op het gebied van duurzaamheid al 1000 stappen verder zijn dan veel andere grote modeketens. Hopelijk volgen deze grote ketens snel. We hebben immers maar één aarde, waar ook toekomstige generaties van moeten kunnen genieten.

Goed om te weten: Dit onderwerp vinden wij énorm belangrijk. Het is dan ook erg omvangrijk. In één blogpost kunnen we lang niet alles bespreken (niet eens een paar procent!) van wat wij over dit onderwerp willen vertellen. In de hoofdcategorie op Outdoornow, genaamd Duurzaamheid, lees je meer over dit begrip, maar ook over duurzame mode, ethiek, sociale verantwoordelijkheid en eerlijk ondernemen.

Vragen en antwoorden

Een aantal vragen met daarbij onze antwoorden over duurzame mode

Is veel kleding al duurzaam?

Nee. Er is nog enorm veel vraag en aanbod naar snelle mode. Dit is kleding die wordt gebruikt als wegwerpartikel of als seizoensartikel. De meeste mode op de wereld valt niet onder duurzame mode.

Valt outdoorkleding onder de categorie duurzame mode?

Veel outdoorkleding en merken in deze wereld doen het veel beter dan andere grote kledingwinkels. Je merkt dat outdoorbedrijven een passie hebben voor de aarde, waardoor zij ook meer op zoek gaan naar duurzaam geproduceerde kleding.

Bronnen:

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainable_fashion
  • https://greendreamer.com/journal/what-is-sustainable-fashion
  • https://duurzaam-actueel.nl/wat-is-duurzame-kleding/
  • https://www.phifer.com/fabrics/features/durability/
  • https://rubymoon.org.uk/durability-in-fashion-why-longevity-should-take-priority/
  • https://link.springer.com/article/10.1007/s10603-016-9336-6
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainability
  • https://www.bever.nl/liefde-voor-buiten/buitenmens-collectie.html

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

Edwin

Edwin schrijft graag over tech, gadgets en kampeerartikelen. Test het liefst alles zelf grondig uit. Fietst in zijn vrije tijd graag rondjes op zijn Koga Worldtraveller S fiets. Daarnaast is hij gepassioneerd hobbyfotograaf. Hier heeft hij meerdere fotocursussen en een opleiding beroepsfotograaf voor gedaan.Edwin is te vinden op sociale media via:Facebook Instagram LinkedIn Sportmedia365